DESA UBUNTU
PERSINGGAHAN SUMBER INSPIRASI TERBUKA ANDA


PERBEZAAN WINDOWS 7 DAN UBUNTU 9.10


pertamanya sy ingin memohon kemaafan diatas kelewatan posting.ingat kan blog ini dah x wujud.hehe.disebabkan beberapa kekangan yang timbul membutkan sy xleh nk update blog.apa2 hal pon layan ler.baru jer install win 7 n nak wat perbezaan di antara kedua dua sistem pengoperasian ini.





windows 7

Dari segi pemasangannya

-mudah untuk di install, cepat dan tidak perlu melaKukan banyak benda untuk prosess memasangnya.

-pemasangan hanya dibuat daripada satu wizards screen sahaja

-pemasangan tidak begitu baik jika anda mengambil langkah upgrade untuk install daripada vista kepada windows 7.utamakan clean installation dahulu.

-File daripada windows lama masih lagi tersimpan didalam folder yg berasingan.menjadiakan space utk saiz disk bertambah.Termasuk dengan temporary file yang ada.apabila anda melakukan proses upgrade kebiasaanya akan timbul masalah pada software compability.sepertimana yang terjadi pada machine sy.

Ubuntu 9.10

Dari segi pemasangannya

-anda ada banyak cara utk memasang ubuntu.anda boleh mencubanya tanpa memasangkan ubuntu didalam disk anda.bermakna anda boleh menggunakan Live CD.itupun jika anda bernasib baik mendapat tempaham cd daripada charnoncal.jika tidak anda terpaksa terpaksa mendownload kedalam format .iso dan ianya sedikit melecehkan apabila anda pengguna ubuntu yang baru.anda juga boleh menggunakan wubi installer dimana ubuntu anda akan dipasang sahaja kedalam windows.(kaedah ini tidak dipraktikkan di windows7.

-pemasangan ubuntu kedalam disk mengambil sedikit langkah dimana anda perlu membuat partition hard disk yang diperlukan untuk meletakkan file sistem utama ubuntu.kaedah ini juga sama seperti windows xp dan sedikit berbeza di windows7.

-jika anda ingin meng upgrade ubuntu.anda perlu saja memasukkan beberapa kod ke dalam terminal dan seterusnya ianya akan menukar file system yang sedia ada berdasarkan beberapa jenis file yang ingin d upgrade.kebiasaannya selepas upgrade tiada masalah yang timbul berkaitan dengan hardware compability.semuanya dapat berfungsi dengan baik sebagaimana sebelum prosess upgrade d jalankan.





windows 7

Dari segi perisiannya

-jika anda berhasrat untuk membeli perisian kedalan windows 7.anda perlu sahaja membelinya di mana-mana pengeluar prosuk perisian kerana windows 7 sudah agak stabil untuk pemasangan perisian dan tidak memerlukan sokongan aplikasi tambahan untuk menyokong applikasi yang sedia ada.Secara umumnya microsoft mengeluarkan windows 7 dengan berupaya untuk mengubah mode windows 7 kepada mode windows xp dengan menggunakan windows virtual pc.jadi anda bolehlah memasang perisian platform windows xp kedalam windows 7 anda. rujukan utk mode windows xp disini

-jika anda tidak behasrat utk membeli perisian ini.anda boleh lah memuat turun sahaja perisian ini di mana laman web yang menyediakan muat turun perisian secara percuma.tapi harus anda ingat bahawa anda mungkin akan berdepan dengan masalah kerana perisian percuma yang di muat turun itu adalah program untuk memusnahkan sistem pengoperasian anda.ingat.windows adalah platform sistem pengoperasian yang senang utk dimanipulasi dari segi perisiannya.

Ubuntu 9.10

Dari segi perisiannya

-anda boleh mendapatkan perisiannya di internet dengan mudahnya.kebanyakkan perisian yang penting sudah dipasang siap kedalam pakej ubuntu ini.seperti mana openOffice, gimp editor dan lain lagi.Jika terdapat perisian yang terbaru ianya akan diberitahu didalam websitenya dan anda boleh mendownloadnya dengan percuma.selain itu jika anda berminat untuk mencadangkan persian untuk ubuntu anda bolehlah mencadangkannya di laman web ubuntu brainstorm.sudah banyak persian yang penting telah pun dibina untuk platform sumber terbuka ini.antaranya persian untuk membina website, berkaitan dengan bahasa pengaturcaraan dan juga berkaitan dengan hosting server.

-jika anda menggunakan perisian ubuntu ini anda boleh menghidar daripada ancaman virus. anda bebas untuk memasang apa jua perisian didalam ubuntu ini.tetapi anda perlu ingat bahawa ubuntu juga ada ancaman yang dikenali sebagai bug.tetapi ianya jarang berlaku.kebanyakkan perkara ini berlaku apabila program aplikasi bercanggah dengan harwade compability.

-akan tetapi apabila anda menggunakan ubuntu dan perlu memasang perisian windows, anda akan medapat satu masalah.apa yang kita tau kita dapat memasang perisian windows di ubuntu dengan menggunakan applikasi wine atau crossover(macintosh apple).namun begitu secara umumnya perisian windows yang d pasang menerusi wine itu tidak berjalan seperti biasa sebagaimana didalam windows.


2 comments:

  whoami

November 25, 2009 at 4:28 AM

good info.. skang tgh pakai win 7. setakat ni belum bercadang lg nk install ubuntu 9.10..

  syarizat

November 25, 2009 at 7:05 AM

haaa bagus3.cuba la