DESA UBUNTU
PERSINGGAHAN SUMBER INSPIRASI TERBUKA ANDA


Pecahkan Password Pakej RAR dalam Ubuntu

Secara tidak mengaja saya telah kehilangan password untuk pakej rar yang saya telah kompreskan semasa di "planet" window dulu. Dan apabila telah 100% berpindah ke planet ubuntu, saya telah gagal untuk mengesan password tersebut. Dan saya telah meng"google" dan saya telah dapat menemui cara yang mudah untuk memecahkan (crack) password pakej rar dalam ubuntu. Iaitu menggunakan aplikasi "RarCrack".


Cara untuk menggunakannya, anda perlu memasang dahulu aplikasi rarcrack (sudah pastila!).

download rarcrack

wget http://superb-east.dl.sourceforge.net/sourceforge/rarcrack/rarcrack-0.2.tar.bz2

extract racrack

tar xvjf rarcrack-0.2.tar.bz2

tukar kepada folder rarcrack

cd rarcrack-0.2

install dependencies yang diperlukan

sudo apt-get install libxml2-dev

install rarcrack

make ; sudo make install

Untuk pecahkan password, taip dalam terminal:

rarcrack /home/username/contoh.rar

pssttt: kalau nama pakej rar tu mempunyai "space", sila renamekan balik supaya tak ade "space" antara nama pakej. jika tidak rarcrack tidak akan memahaminya.

UPDATED:

Anda juga boleh menggunakan aplikasi ini untuk memecahkan password pakej zip dan 7z. (Sorry, almaklumlah budak baru belajar). Gunakan command seperti,

rarcrack akuhensem.(extension) --type (rar|zip|7z)


Untuk menggunakan aplikasi fcrackzip pula, sila rujuk disini.

0 comments: